Gemotiveerd thuissporten

Gemotiveerd thuissporten

Inleiding:

Veel mensen die (thuis) sporten herkennen het volgende probleem: te weinig motivatie… Motivatie is een van de belangrijkste elementen als je wat wilt bereiken met sport. Denk bijvoorbeeld aan Messi: Als hij in zijn jonge jaren te weinig motivatie had om elke dag te voetballen dan zou die niet staan waar die nu staat! In deze blog geven we je informatie en tips over hoe je een goede motivatie kan creëren en hoe je deze vasthoudt.
  • Gemotiveerd thuissporten 

Stel doelen bij het (thuis)sporten!

Om gemotiveerd thuissporten makkelijker te maken is het als allereerst belangrijk om concrete doelen te stellen. Dit is belangrijk omdat je dan iets hebt om naartoe te werken. Dit geldt trouwens niet alleen bij sport, zo kun je bijvoorbeeld ook doelen stellen op school of op je werk.

Belangrijke punten bij het opstellen van doelen voor gemotiveerd thuissporten:

  • Wees duidelijk en concreet: Maak je doel zo duidelijk en concreet mogelijk. Op deze manier weet je precies waar je naartoe moet werken. Hoeveel kilo wil je precies afvallen? Hoeveel kilometer wil je aan een stuk door kunnen rennen? Je snapt het wel!
  • Tijdsduur: Stel een einddatum aan je doel zodat je het niet gaat uitstellen.
  • Ben realistisch: Grote doelstellingen stellen is leuk en goed maar het moet natuurlijk wel haalbaar zijn. Het is belangrijk dat je je doelen niet te moeilijk maakt maar nog belangrijker is dat je ze niet te makkelijk maakt! 

Subdoelen voor gemotiveerd thuissporten

Een doel moet dus niet te makkelijk en niet te moeilijk zijn om te halen. Je moet een tussenweg vinden waarbij je jezelf echt zal moeten uitdagen om het doel te kunnen halen. De meeste mensen die fitnessen stellen doelen zoals ‘’ik wil 10 kilo afvallen’’ of ‘’Ik wil een sixpack vóór de zomer’’. Dit zijn prima doelen maar waar het vaak mis gaat is dat je met dit soort doelen niet zo snel resultaten ziet en hierdoor verliezen veel mensen hun motivatie. Om deze reden is het slim om subdoelen te maken. Als we bijvoorbeeld het doel ‘’ik wil 10 kilo afvallen’’ pakken dan kunnen we daar meerdere subdoelen bij verzinnen. Hier een aantal voorbeelden:

  • Minimaal 4x per week naar de sportschool gaan
  • Minimaal 3x per week fietsen naar je werk
  • 2 min kunnen planken
  • 80 kilo kunnen squatten

Bij het maken van een subdoel is het trouwens belangrijk dat je deze wel snel kan halen. Door dit soort subdoelen onder je hoofddoel te zetten
heb je vaker win momentjes en hierdoor
zal je motivatie hoger blijven.

Vind jij het lastig om een doel voor jezelf in te stellen? Stuur ons dan een berichtje via de Contactpagina of via onze socials zodat een van onze fitness experts jou hiermee gratis kan helpen!

Blijf die motivatie hoog houden!!

We hebben het net gehad over hoe je motivatie kan creëren, nu het belangrijkste gedeelte… Hoe je de motivatie hoog kan houden. We kennen allemaal wel iemand die een keer super enthousiast is begonnen met sporten en na een paar maanden, weken of zelfs dagen al afhaakte omdat zijn of haar motivatie plotseling verdwenen was. Dit schiet natuurlijk niet op!

Sport met je vrienden

Een goede manier om je motivatie hoog te houden is door te sporten met vrienden. Door samen te sporten kun je elkaar tijdens maar ook buiten je trainingen motiveren. Doordat er tijdens het sporten iemand naar je kijkt zijn we vaak net even wat gemotiveerder om ietsjes meer ons best te doen.

Stel de doelen samen en bel je beste vriend(in)!

Buiten de trainingen om kunnen jullie elkaar motiveren door een wedstrijdje te houden in wie zijn doelen eerder behaald. Stel samen doelen die even haalbaar zijn voor beide en probeer deze als eerste te bereiken. Iedereen vindt het leuk om te winnen, dus waarom maak je er geen wedstrijd van? 

Gaan ze de uitdaging aan? Stel voor de winnaar te belonen, of misschien wel de verliezer te straffen! Zorg ervoor dat je echt niet wilt verliezen, op deze manier kun je elkaar lekker motiveren en ga je er vol voor!

Zorg ervoor regelmatig samen te gaan sporten en kijk hoe de ander het doet, sta je er momenteel beter voor? Praat met elkaar over hoe je het beide aan hebt gepakt de afgelopen tijd, geef tips en neem dit mee in de rest van de strijd. Door de “verliezer” van de afgelopen tijd tips te geven wordt het voor jou ook een grotere uitdaging, waardoor jij nog meer je best moet doen en echt het onderste uit de kan zal moeten halen! 

Kies vaste dagen

Een andere manier die kan helpen met je motivatie vast te houden is een vaste planning maken. Door vaste traindagen in te plannen zeg je minder snel tegen jezelf ‘’ik doe het morgen wel’’. We weten namelijk allemaal dat de kans groot is dat dat toch niet gaat gebeuren! 

Maak een zo lang mogelijke streak!

Een leuk tip voor de mensen die een vaste planning hebben in hun traindagen: Maak een zo lang mogelijke streak. Pak een notitieblokje en turf elke keer een streepje als je terug komt van een geplande training. Zodra je ook maar één keertje niet bent geweest en de ‘’streak’’ dus doorbroken hebt dan begin je helemaal opnieuw met turven! Op het moment dat je een goede streak hebt staan zul je minder snel een traindag skippen, let maar op!

Waar wacht je op? spring de sportschool in of haal de sportschool in huis met de sportartikelen van DITYsports!

Delen:

Facebook
WhatsApp
Twitter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde blogs

Heb jij wel eens van intermittent fasting gehoord? Het schijnt een zeer effectieve manier te zijn van diëten waarbij je bijvoorbeeld maar 8 uur lang op een dag mag eten. Begin je dus om 11 uur ’s ochtends aan je ontbijt dan eet je na 7 uur ’s avonds niets meer! Wat het precies inhoudt, of het echt effectief is en hoe je het het beste kan toepassen lees je in deze blog!
Heb jij wel eens van intermittent fasting gehoord? Het schijnt een zeer effectieve manier te zijn van diëten waarbij je bijvoorbeeld maar 8 uur lang op een dag mag eten. Begin je dus om 11 uur ’s ochtends aan je ontbijt dan eet je na 7 uur ’s avonds niets meer! Wat het precies inhoudt, of het echt effectief is en hoe je het het beste kan toepassen lees je in deze blog!
Droog trainen: zo veel mogelijk zichtbaar vetmassa verliezen en zoveel mogelijk spiermassa behouden. Ook wel ‘’cutten’’ genoemd (het tegenovergestelde van bulken). Door droog te trainen worden je spieren beter zichtbaar wat een doel is voor velen sporters. Helaas is droog trainen niet gemakkelijk. Voor velen is het een echte uitdaging en daarom geef ik je 5 tips in deze blog die je zullen helpen met droog trainen!
Droog trainen: zo veel mogelijk zichtbaar vetmassa verliezen en zoveel mogelijk spiermassa behouden. Ook wel ‘’cutten’’ genoemd (het tegenovergestelde van bulken). Door droog te trainen worden je spieren beter zichtbaar wat een doel is voor velen sporters. Helaas is droog trainen niet gemakkelijk. Voor velen is het een echte uitdaging en daarom geef ik je 5 tips in deze blog die je zullen helpen met droog trainen!
Veel mensen die (thuis) sporten herkennen het volgende probleem: te weinig motivatie… Motivatie is een van de belangrijkste elementen als je wat wilt bereiken met sport. Denk bijvoorbeeld aan Messi: Als hij in zijn jonge jaren te weinig motivatie had om elke dag te voetballen dan zou die niet staan waar die nu staat! In deze blog geven we je informatie en tips over hoe je een goede motivatie kan creëren en hoe je deze vasthoudt.
Veel mensen die (thuis) sporten herkennen het volgende probleem: te weinig motivatie… Motivatie is een van de belangrijkste elementen als je wat wilt bereiken met sport. Denk bijvoorbeeld aan Messi: Als hij in zijn jonge jaren te weinig motivatie had om elke dag te voetballen dan zou die niet staan waar die nu staat! In deze blog geven we je informatie en tips over hoe je een goede motivatie kan creëren en hoe je deze vasthoudt.
Winkelwagen